събота, 28 февруари 2009 г.

Поп (фолк) арт


“... всеки ще има своята слава за 15 минути.”

Анди Уорхол

Когато за първи път чух чалга, бях много малък, но си спомням, че определено ме отврати. С течение на времето започнах да се заслушвам все повече и в лек шок установих, че дори ми харесва, а лекото поврътване в ханша, което тя предизвиква, се оказа много приятно и разтоварващо от стреса...

Когато за пръв видях картини на Анди Уорхол, мислех да се отказвам от интереса си към изкуството. Мислех си, че в неговото творчество то беше стигнало върха на своята деградация. По-късно обаче разбрах друго – етническият словак въобще не е целял да прави изкуство.

Бананът е обект на вдъхновение за поп-арт и поп-фолк артисти.

Смесените чувства към тази скандална фигура ме караха да задълбочавам интереса си към поп-арта: Какво е това чудо? Осмива или утвърждава масовото потребление? Това ли е идеята за изкуството – роботизиран конвейр, който бълва картини по същия начин както и консервени кутии “Кембъл”? Изчерпва ли се идеята за демокрация и равенство с пиенето на “Кока-кола”? Задавах си тези въпроси до момента, в който разбрах, че именно те правят Уорхол голям. Творчеството му е плод и белег на американската култура, която интресна и отблъскваща за Европа докара по-голямата част от творбите му именно тук. Уорхол е повече американски, отколкото космополитен, а с други думи – носител на своеобразен американски “фолк”.

В родния културен живот пророчеството на Уорхол взе че се сбъдна – някой раздава щедро по 15 минути слава на щяло и нещяло, но след тях следа не остава. Сцената като поточна линия подхвърля едни и същи образи, които поднасят един и същ продукт на едни и същи хора. Но не става дума за продукта, както и за ниското му качество. Проблемът не е нито в пошлостта, нито в простотията, а в скуката. Всичко това е толкова скучно, че се опасявам от зараждането на едно ново скучно поколение. Поп-артът посочи културните символи на американците – доларът, лъскавите и големи предмети, крещящата реклама, кадилаците, храната. Поп-фолкът търсеше българските такива. Намери ги в перхидрола, силикона, фитнеса и мерцедесите. Колкото и да е странно, ценностите ни с великия американски народ се оказаха сходни. Въпреки че те са еволюирали до тях за 200, а ние за 1300 години. И по този параграф няма как да стигнем американците.

Може би е крайно време да застанем на кръстопът: или да обявим Митко Пайнера за българския Уорхол, или да се замислим дали това са истинските ни ценности.

Да се търсят прилики между двамата може би е нелепо, тъй като и мащабите на тяхната продукция и социокултурният контекст са различни. Паралел, разбира се, е възможно да се направи, но той се изчерпва с това, че и двамата са значими личности за културата в своите страни. А и знаят как се правят пари.

Уорхол узаконява статуквото. Той е един реалист на американската култура – такава каквато винаги е била. Поп-артът утвърждава обектите, които се асоциират, ако не с ценностите на Америка, то поне с бита и начина на живот на нейните жители. При нашенския еквивалент на Уорхол нещата стоят по друг начин. Пайнера не толкова копира, колкото създава и учи. Той умело успява да превърне изкуството в продукт. А превърне ли се веднъж в продукт, изкуството спира да бъде такова. Сентенцията “изкуство за изкуството” се промени в “изкуство за печалбата”. На нашите съвременници не им звучи странно съчетанието на думата “пари” с думата “изкуство”. А може би е истина, че чистото изкуство е безвъзвратно отминала романтика.

Вече разбрахме, че културният живот у нас в лицето на поп-фолка създава продукт. Но на какво учи? За жалост, той изглежда прекалено егоистичен и не иска да допуска развитието на други културни форми, освен неговата. Потребителите, пък, нямат нищо против – те са щастливи от стойността на продукта и не желаят никаква промяна, най-малко качествена. Тук идеята за изкуството се припоркива с маркетинговия модел за търсенето и предлагането. Прекрасно е, че има изкуство за масата, какво става обаче, когато то се превърне и в изкуство за елита?

Ако претендираме да се наречем народ със самочувствие, трябва да се замислим дали имаме моралното право да заемаме място на географските ширини на Стария континент. Бавно и полека започнахме да губим позициите си. Жалко е, че има хора, които не знаят колко много е дала и може да даде България на световната култура. Мисля, че дойде крайно време да разберат.

Първата стъпка е създаването на музей за съвременно изкуство.


Още за Уорхол, поп-арта и съвременното изкуство:

http://www.youtube.com/watch?v=Vn6sE0kcPaI&feature=related

http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Warhol

http://contemporary-art-bg.blogspot.com/2007/07/blog-post.html


Няма коментари:

Публикуване на коментар